Ludviq Van Betxoven. (1770-1827)Bilet № 1,2,5,11,13,15,17,22,23,25,27,28,29,30
L.V. Betxoven musiqi mədəniyyətinə
təsir göstərmiş dahilərdən biridir.Onun yaradıcılığı XVIII-XIX əsrləri əhatə
edir.Klassiçizm cərəyanına aiddir.Bəstəkarın ən sevimli janrı-sonatadır, çünki
sonata onun simfonik təfəkkürünə yaxındır.Sonatanı çox vaxt onun yaradıcılıq
laboratoriyası adlandırırlar.Məs.25,26,27-ci sonatalar, 23
sonata(Apposionata-ehtiraslı f-moll)
Bu janrın ən yüksək zirvəsi sayılır.6,7,8-sonatalar pastoral xarakterlidir.32-ci
sonata mövzu və variasiyalatrdan ibarətdir.14 sonatası-“Ay sonatasi”Bethoven
ilk bəstəkardırki sonataları polifonikləşdirir.(29-32 sonatalar)Gələcəkdə
Şumanın variasiyalarına çığırda məhz Bethovenin variasiyalarından ibarətdir.
Bethovenin 9 simfoniyası 11 uverturası həmçinin
konçertlər aiddir.Lakin Bethovenin simfoniyaların heş biri o birisinə bənzəmir.9
simfoniyanın hər biri sanki bir aləmdir.Təkrar olan epizodlar yoxdur.Onun
simfoniyaları 4 pərdədən ibarət instrumental dram kimi yozurduş Onun
simfoniyalarında əsas dramıtılıji ağırlıq 1-ci və sonuncu hissəyə düşür.2-co
hissə hadisələrin lirik və ya faciəvi ospektini
verir.3-cü məişət lövhəsidir.” Fidelio” operasi, “Təntənəli messa”, 6
trio,16 simli kvartet,”Karolian”,”Eqmont”,”Leonora” uvertüralarıda vardır.
Frans Şubert (1797-1828)
Bilet № 1,3,4,6,8,13,14,22,23,30.
Avstriya bəstəkarı. Vyana musiqi məktəbinin ən görkəmli nümayəndələrindən biri və musiqidə
romantizmin banilərindən biri. Görkəmli Avstriya bəstəkarı F.Şubert Musiqi sənətində yollar
açmışdır.o Vyananın ilk bəstəkar-romantiki olmuşdur.1815-ci ildə onun üçün bəhrəli
və əlamətdar bir il olur.Gənc bəstəkar 140-dan çox mahnı yazır ki, bunlardan-
“Meşə çarı”, “Forel” kimi gözəl mahnıların, simfoniyaların,kvartetlərin,f-no
üçün yazılı əsərlərin adını çəkə bilərik.Şubert mahnı janrına yenilik gətirmiş,onu
böyük sənət səviyyəsinə qaldırmışdır.Hötenin sözlərinə- “Göl qızılgülü”,
Müllerin- “Gözəl dəyirmançı qız”(1823).ve son mahnısı isə- “Şarmankaçı”
yaratmışdır. Buraya simfoniya və sonatalar, kontata və oratoriyalar , uverturalar,
f-no pyesləri daxildir.Lakin onun ən sevimli janrı mahnı janrı olmuşdur.o 600-dən
çox mahnı yazmışdır.1820-ci ildə bəstəkar faciəvi xarakter daşıyan- “ Qış yolu
silsiləsi” (1827) , “Gözəl dəyirmanşı qız” (1823) bəstələyir.Şubertin f-no
irsidə öz rəngarəngliyi ilə diqqəti cəlb edir.Burada formaca kişik olan rəqslər,
marşlar, expromtlar, “ Musiqi anı” kimi kişik əsərlər, iri sonata və
fantaziyalarda var idi.Şubertin simfonik yaradıcılığı 9 simfoniya aiddir.8-ci
simfoniyasi h-moll “Tamamlanmamış” (1822).Həmçinin Şubert 8 expromt, 6 “Musiqi
anı”, f-no üçün 22 sonata,f-no üçün ayrı-ayrı rəqslərdə yazmışdır.
Ferens List
(1811-1986) Bilet № 1,4,6,8,13,14,19,22,29,30.
Macar
bəstəkarı F.List musiqi mədəniyyətinə Novator bəstəkarı kimi daxil
olmuşdur.Romantizm cərəyanına aiddir.o nəinki bəstəkar həmçinin ictimai
xadim,dirijor,musiqi tənqidcisi olmuşdur. Bəstəkar 10-dan artıq simfonik
poemanın müəllifidir.Listin iri simfonik əsəridə var.Bu “Faust”
simfoniyasıdır.Əsər 3 hissədən ibarətdir: 1-“Faust” 2- “Marqarita” 3-
“Mefistofel”.Bu simfoniyanı bəstəkar Bethovenə həsr etmişdir.Əsər böyük
orkestr, tenor,solo və kişi xoru üçün yazılmışdır.”Dante”(1856) simfoniyası isə
İtalyan şairi Dantenin “İlahi komediyası əsasında yazılıb.1 hissə-“Cəhənnəm”, 2-ci
hissə - “Məşhər” adlanır.List Dini mövzuda “Müqəddəs Yelizavetta”, “Xoral
messası”, “ Xristos” və s.kimi əsərlərini yazır.Listin f-no yaradıcılıöı 2 yerə
Bölünür: 1-cisi-sonata,pyes 2-cisi isə-
transkripsiyalardır.Listin f-no yaradıcılığını 2 böyük hissəyə bölmək olar:
1.Onun
orijinal əsərləri.2.Başqa bəstəkarların mövzularına yaratdığı parofraza və
transkripsiyalar.
Onun orijinal əsərləri- “Səyahət albomu”, “Səyahət illəri”(3-cü
cild), “Macarıstan tarixi portretlər”, “19 Macar rapsodiyası” kimi pyeslər
silsilələrə daxildir.həmçinin Paqaninin kaprizləri əsasında 24 etüdlar, “İspan
rapsodiyaları” valslar, xalq rəqsləridə daxildir.
2.Transkripsiya-List
tərəfindən başqa bəstəkarların əsərlərini olduğu kimi f-no üçün köçürülməsidir.
Parofraza-
Başqa bəstəkarların mövzusu əsasında Listin yaratdığı sərbəst formalı əsərdir.
Cüzeppe Verdi (1813-1901) Bilet № 2,3,6,7,8,9,11,15,18,19,24,29
C.Verdi
XIX əsrin görkəmli bəstəkarı, İtalyan opera mədəniyyətinin böyük nümayəndəsi
idi. İtalyan operası 4 böyük sənətkarların- Rossini, Bellini,Donicetti və Verdi
yaradıcılığında öz inkişafına çatmışdır.Verdi 26 opera müəllifidir. O İnglis,
Fransız, Alman ədəbiyyatının gözəl nümunələrinə müraciət edərək onları opera
janrlarında əbədiləşdirmişdir.Şekspirin əsərləri əsasında- “ Maqbet”, “Otello”,
“Folstav”, Şiller- “Don Karlos”, “Qaçaqlar”, Dumanın “Oğul” əsəri əsasında –
“Traviata” operasını yazmışdır.XIX əsrin 50-ci illərində Verdi
“Riqoletto”(1851), ”Trubadur”(1856)“Traviata” (1853) yazmışdır.1871-ci ildə “
Aida” operasını yazmışdır.Bu operada şərq mövzusuna müraciət edərək, tarixi əfsanəvi
sujetdən istifadə edir.
“Riqoletto”-
eybəcər saray təlxəyi.”Trubadur”- saəd qaraçı qız, “Traviatada” isə -düşgün
qadının şəxsi faciəsi bəhs edilir. XIX əsrin 50-ci 60-cı illərində Verdi- “ Bal
Maskarad” (1859), “Taleyin gücü”(1862), “Don Karlos” (1867) operalarını
yaratmışdır.”AİDA” operası Verdi yaradıcılıöında mühim yer tutur.Bu opera
1871-ci ildə yazılıb.Operanı Verdiya Misir höküməti sifariş etmişdir.Şərq
mövzusundan istifadə edərək tarixi əfsanəvi sujetdən istifadə edir. Verdinin
opera yaradıçılığına “ Folstav” yekun vurur.
Rixard Ştraus (1864-1949) Bilet №
3
Ştraus
Alman simfonizmin bəstəkarı və dirijorudur.Ştraus simfonik poema janrının özünəməxsus
şəkildə inkişaf etdirir.Ştraus böyük 70 illik yaradıcılıq yolu keçmişdir.o Müxtəlif
janrlarda işləmişdir.10 simfonik poeması var.Bunlarən içərisində
“Maqbet”(1887), “Don Juan” (1889), “Don Kixot”(1897) qeyd etmək olar.O həmçinin
Vaqnerin davamçısı olaraq simfoniya janrında Vaqnerin leytmotiv texnikasını tədbiq
etmişdir.XIX əsrin sonunda Ştraus operaya müraciət edir. 1894-cü ildə o
“Qultram”,1905-ci ildə isə Oskar Uoldun pyesi əsasında “Solomeya” operasını
yazır.Həmçinin “Elektra”,”Dafna”(1937) və sr.operalar yazır.
Yozef Haydn
(1732-1809) Bilet № 3,14,18,19
Y.Haydn
görkəmli Avstriya bəstəkarıdır.Onun yaradıcılığı Vyana klassik məktəbinin ən dəyərli
səhifəsi və dünya musiqi məktəbinin yüksək zirvələrindən sayılır.
Yozef Haydnı "simfoniyanın atası" adlandırırlar. Doğrudan da, 100-dən
artıq simfoniya bəstələmiş Haydn faktik olaraq bu janrın təməlini qoymuş, onun
gələcək inkişafına dəyərli töhfələr vermişdir. Haydn həmçinin "kvartetin
atası" hesab
olunur. 100-dən artıq kvarteti, eləcə də trioları, fortepiano sonataları,
konsertləri klassisizm dövrünün instrumental musiqisinin ən gözəl səhifələrindəndir. Haydn
demək olarki bütün janrlarda əsər yazıb. Haydının klavir əsərləri
(sonata,rondo,variasiya) içərisində sözün əsl mənasında bu günə qədər də əhəmiyyətini
itirməyən şedevrlər var.İlk sonatalarda F.E.Baxın klavir yaradıcılığının təsiri
duyulur.Haydının sonataları 3 hissəli çıkldır.Bu sonatalar içərisində D-dur,
e-moll,Es-dur tonallıqlı sonatalrı xüsusilə qeyd etmək lazımdır.Onun
yaradıcılığında klassik simfoniyanın 4 hissəli quruluşu təsdiqlənir.
1
hissə-Girişlə başlayır, sonra sonata-allegrosu gəlir.
2
hissə-(yavaş hissədir)-adətən 3 hissəli formada olur.lirik hissər meydanıdır.
3
hissə (menuet)-xalq mahni və rəqslərinə dayaqlanan 3 hissəli formadadır.
4
hissə-Final-məişət xarakterlidir.rondo-sonata formasındadır.
Haydn
100-dən çox simfoniya müəllifidir.”London simfoniyası” mükəmməliyi ilə fərqlənir.Yalnız
1 simfoniyadan başqa bütün simfoniyalar major tonallığındadır.
Haydının
vokal əsərləri içərisində-oratoriyaları xüsusilə qeyd etmək lazımdır.”Tovinin
qayıtması”,”Dünyanın yaradılması”(1798)-Djon Miltonun “İtirilmiş cənnət”əsəri əsasında
yazılmışdır.Oratoriya 3 hissədən ibarətdir.”İlin fəsilləri”(1801)-əsər Ceyms
Tomsinun poeması əsasında yazılmışdır.Haydn 24 opera müəllifidir.-“Aptekçi”,”Balıqçı
qızlar”(buffa), “Axsaq şeytan”(zinqşpil), “Asis və Qalateya”(seriya)
operalarının adını şəkmək olar.
Fridrix Hendel (1685-1759)
Bilet №4,5,8,9,10,18,27
F.Hendel
də Bax kimi XVIII əsrin klassiklərindəndir.Onun yaradıcılığında polifonik üslub
Baxın yaradıcılığında olduğu kimi zirvəyə qalxır.Hendel 40 opera müəllifidir.Bəstəkarın
ilk əsərləri Hamburqda tamaşaya qoyulur.Bu təsir nəticəsində onun-“Aqrippino”,
“Rodriqo”, “Yuli Sezar” kimi operaları meydana gəlir.Pepuşun yazdığı bir
satirik əsər Qendelin nüfüzunu tamam yox etdi.bu əsər “Dilənşilərin operası”
adlı musiqi-komediya idi.Bu əsərdə İtalyan seriya operasının parodiyası
verilmişdir.Bu əsərdən sonra Hendel opera fəaliyyətini tamamilə
dayandırır.Oratoriyalardan isə-“Saul”, “Messiya”, “Samson”, “İdua Makkovey”.
“İdua
Makkovey”.Hendelin oratoriyaları müxtəlif məzmunlu və
aspektlidir.Oratoriyaların mövzuları “İncildən” götürülür.Oratoriyalar,xorlar
mühüm yer tutur.onun-“Samson”,”Valtasar”,”Asis və Qalateya”,”Solomon”,”Gerakl”
mövzulu oratoriyalar daxildir. Hendel 40 opera müəllifidir.Bəstəkarın ilk əsərləri
Hamburqda tamaşaya qoyulur.Bu təsir nəticəsində onun-“Aqrippino”, “Rodriqo”,
“Yuli Sezar” kimi operaları meydana gəlir.Hendel orkestr üçün 12 konsert-qrosso
yazmışdır.Onun ən məşhur orkestr əsərləri arasında-“Su üzərində musiqi”,”Atəşfəşanlıq
musiqisi” qeyd etmək olar.
Feliks Mendelson-Bartoldi.
(1809-1847) Bilet №4,7,8,9,30
F.Mendelson
musiqi mədəniyyəti tarixinə görkəmli bəstəkar, dirijor, ictimai xadim kimi
daxil olmuşdur.Şuman Mendelsonun XIX əsrin Motcartı adlandırırdı.Şuman
Mendelsonu XIX əsrin Motcartı adlandırırdı.Almaniyada ilk konservatoriya olan
Leypcinq konservatoriyasını məhs Mendelson 1843 ildə yaratmışdır.Həmçinin
Mendelson Mendelson 5 simfoniya müəllifidir. Demək olar ki, bu sahədə o,
Şubertin ənənələrini, onun romantik simfoniyalarınının lirik-dramatik xəttini dəvam
etdirir.Onun simfoniyalarında Şubert simfoniyalarına xas olan mahnıvarilik səciyyəvidir.(“İtalyan”,
“Şotland” simfoniyası, simfoniya-kontata və sr.)
O 2
oratoriya,1 kontata,5 simfoniya(ən məşhuru İtalyan və Şotland),1 hissəli
proqramlı simfonik uverturalar,o cümlədən “Yay gecəsi yuxusu”, 2 f-no
koncerti,1 skripka koncerti, o cümlədən “Sözsüz mahnılar” və operalarıda
vardır.Uvertura janrı Mendelsonun yaradıcılığında müstəsna rol oynayıb.”Yay gecəsi
yuxusu”(1826)-Bu uvertura 17 yaşlı Mendesonun yaratdığı zirvə əsəridir.Əsər
Şekspirin komediyası əsasında yazılmışdır.Bəstəkar Şekspir komediyasının bütün
məzmununu deyil, əsas ideyası və ümumi əhval-ruhiyyəsi musiqidə gözəl əks
etdirilmişdir. “Sözsüz mahnılar”(1830-45)-6 pyes olmaqla 8 dəftərdən ibarətdir.Bunlar
Mendelsonun yaratdığı yeni lirik instrumental miniatür növüdür.bəzilərində
proqramlı adı var-“Venesiya qayıqçısı”,”xalq mahnısı”,”ovçu
mahnısı”,”Bahar”,”Matəm Marşı”.
Jorj Bize (1835-1875) Bilet № 4,5,6,24,27
Bize
XIX əsrin dahi fransız bəstəkarıdır.Onun istedadı və ustalığı ilk növbədə
opera,operetta və tamaşalara musiqi sahəsində əks olunmuşdur.Onun
yaradıcılığının əsas sahəsi opera idi.60-cı illərdə “Don Prokopio”, “Mirvari
axtaranlar”(1863), 1867-ci ildə-“Pert gözəli”, “Cəmilə” operaları,
“Rim”,”Venesiya”, “Florensiya”, “Neapol” proqramlı simfoniyaları meydana gəlir.1875-ci
ildə “Karmen” operası tamaşaya qoyulur. .Əsər fransız yazıçısı Drosper Mermenin
novellası əsasında yazılıb.Bəstəkar obrazları daha çılğın,bəzi hallarda lirik
planda tərənnüm edir.”Karmenin” ilk tamaşası çox uğursuz olmuşdur və opera
Parij teatrın repertuarından silinmişdir.İlk uğursuz tamaşadan sonra Bize qəflətən
vəfat edir.Bizenin ölümündən sonra opera çox böyük müvəfəqiyyət qazanır.Görkəmli
rus bəstəkarı Çaykovskiy 1880-ci ildə dediyi kimi-“10 ildən sonra Karmen
dünyaya ən popular opera olacaq” fikrini doğrultmuş oldu.Operanın musiqi
dramaturqiyasında əsas yeri faciəvi məhəbbət xətti tuturşƏn parlaq səhnə-son səhnədir.Xalq
şənliyin fonunda Karmenlə Xozenin son dueti və Karmenin ölümünün verilməsidir.Operada
məişət musiqi olan Marş vardır.Marş ritmlərindən çox istifadə olunur.Şedrində
Karmenin musiqisi əsasında suita yaratmış və bu musiqiyə Karmen-suita adlı
balet-tamaşası qoyulmuşdur.
Robert Şuman
(1810-1856) Bilet №5,13,16,21,24,25,27,29.
Robert
Şuman XIX əsrin görkəmli alman bəstəkarı,dirijor, musiqi tənqidcisi,pianoçu,
ictimai xadimdir.Şumanın əsil ruhu f-no əsərlərində meydana çıxır.Şumanın
silsiləsi çox vaxt proqramlı xarakter daşıyır..”Pərvanələr”, “Uşaq səhnəcikləri”,
“Kreysleriana”,” Davidsburqerlərin rəqsi” silsiləridə vardır.Bəstəkarın
variasiya formasında yazılmış ən parlaq əsəri-“Simfonik etüdlar” qeyd edək.Şuman
burada 12 variasiyadan ibarət monumental silsilə yaratmışdır.
“Karnaval”-Şumanın
məşhur f-no əsərlərindən biridir.20 nömrədən ibarətdir.Burada variasiya
prinsipi suita prinsipi ilə uzlaşır.
“4
notdan ibarət kiçik səhnəciklər”-belə başlıq 4 səs “ASCH” Şumanın soyadının baş
hərfləridir.O 130 mahnı müəllifidir.Onun mahnılarından-“Aylı gecə”, “Bahar gecəsi”,”İki
qrenader” və sr.qeyd etmək olar.Şamissonun sözlərinə əsasən-“Qadının həyat və məhəbbəti”
məcmuaları mühim yer tutur-8 mahnıdan ibarətdir.Burada bəstəkar qadının həyat tərzini,onun
hiss və həyəcanını,arzu və istəklərinə tərənnüm etmişdir.
“Şairin
məhəbbəti”-silsilə 16 mahnıdan ibarətdir.Burada məhəbbət,xəyanət və tənhalıq mətnləri
tərənnüm edir.4 simfoniyası vardır:
1
simfoniya-“Bahar” adlanır(B-dur)
2 simfoniya-dərin
dramatik xarakterlidir(d-moll)
3
simfoniya-ən monumental əsərdir(C-dur)
4
simfoniya-“Reyn” adlanır(Es-dur) 5 hissəlidir.
Coakkino Rossini
(1792-1858) Bilet №
5,15,18,19,26,28
XIX əsrdə
İtalyan operasının inkişafında müstəsna tarixi rol oynamış, bəstəkarlardan
biridir.Rossini yaradıcılığına qədəm qoyduğu zaman İtalyan operasınşn 2 əsas
növü var:sseriya və buffo.Rossinin əsas xidmətləri ilk növbədə opera sahəsində
olmuşdur.Onun sseriya növündə yaratdığı operalar: “Otello”(1816), “Maisey
Misirdə”(1818), “Semiramida” (1823), “Vilgelm Tell”(1829).Buffo operalardan isə-
“Qəribə əhvalat”(1811), “Turk İtalyada”(1814), “Zoluşqa”(1817) , “Sevilya Bərbəri”(1816),
“Fiqaro”.
“Sevilya
Bərbəri”-1816 yazılmışdır.Bomarşenin məşhur triloqiyasının 1-ci hissəsinin
sujeti əsasında yazılmışdır.Bu əsil buffadır.Çox şən, gözlənilməz hadisələr,
musiqi tamaşasıdır.o əsəsri cəmi 20 günə yazmışdır.Bomarşenin triloqiyasının 2
ci hissəsinin sujeti Motcartın –“Fiqaronun toyu” operası əsasında yazılmışdır.
“Fiqaro”-sadəcə
şən,hazırcavab,zarafatcıl bir adam kimi göstərilir.Komediyanın əsas ideyası yəni
ən yaxşı insani hiss və keyfiyyətlərin ideyası operada saxlanılmışdır.Bu əsil
realist komediyasıdır.
İohan Sebastyan Bax.
(1685-1750) Bilet № 6,7,9,21,22,23,26,28.
Bax-dahi alman bəstəkarı və orqan musiqiçisi, Barokko
dövrünün ən görkəmli nümayəndəsi, bütün dövrlərin ən böyük bəstəkarlarından
biri.Mindən artıq musiqi əsəri yaratmışdır. Yaradıcılığında opera istisna Onun
musiqisində insan obrazı,əhval-ruhiyyəsi təsvir edilirdi.Baxın dövrü
Almaniyanın ən ağır dövrünə təsadüf edilir.Bu zaman Almaniya geridə qaıan
dağınıq bir dövlət idi.Baxın yaradıcılıq hissi çox zəngin idi.Onun yaradıcılıq
irsi 1000-dən çox əsərdən ibarətdir.Bəstəkar operada başqa bütün janrlara
müraciət etmişdir.olmaqla o dövrün bütün məlum musiqi janrlarına müraciət
etmiş.Bax həmçinin çoxsəsli (polifonik) musiqinin "atası" sayılır.
Əsas əsərləri-Si minor messası, “Matfeyin iztirabları”, “İohannın iztirabları”
oratoriyaları, xoral prelüdlər,48 prelüd və fuqalar(“Yaxşı temperasiya olinmuş
klavir”), 6 fransız və 6 inglis süitası,6 partita və sr.
Vokal yaradıcılığı-Baxın yaradıcılığında böyük yeri onun iri formalı
vokal əsərləri tutur.( Messalar,passionlar,kantatalar,maqnifikatlar və s)Bəstəkar
5 passion (passion-iztirab deməkdir).bunlardan 4 məlumdur.Passionlardan həmçinin
–““Matfeyin iztirabları”, “İohannın iztirabları”,”Lukanın iztirabları” və
sr.göstərmək olar.Bax 200-dən çöx klavir yazıb.
Orqan yaradıcılığı-Baxın orqan üçün yazdığı əsərlərdən “Orqan
kitabçası”, tokkataları,fuqaları,xoral prelüdları və xoral variasiyaları göstərmək
olar,Bax subyektiv bəstəkar idi.Orqan üçün yazılan əsərləri içərisində Re-minor
tokkata və fuqası möhtəşəm səslənməsi ilə fərqlənir.
Klavir
yaradıcılığı- Lıavir incəsənətinin çiçəklənməsi XIX əsrin 1-ci yarısına təsadüf
edir.6 Fransız,6 İngilis,6 İtalyan suitaları,7 konsertin,20 kiçik
preludiyaların və sr.adını çəkmək olar.Baxın yaradıcılığında “Yaxşı
temperisiyalı klavir əsəri müstəsnalıq təşkil edir.Bu əsər XVIII əsrdə
yaradılmışdır.Əsər 2 cilddən ibarətdir.1-ci cild 1722,2-ci cild 1742 ildə
yazılıb.Əsər 24 tonallığın hər birində preludiya və fuqadan ibarətdir.
Moris Ravel (1875-1937) Bilet
№7,8,9,16,23,27
Moris
Ravel dünya musiqi tarixinə K.Dübussi ilə yanaşı XIX əsr fransız
impressionizmin görkəmli nümayəndəsi kimi daxil olmuşdur.Görkəmli fransız
alimi,musiqişünas R.Rollan Raveli fransız musiqisinin dahi sənətkarı
adlandırmışdır.Bəstəkar yaradıcılığına hələ Konservatoriyada oxuduğu illərdən
başlayır. “Məhəbbət naminə” və “Butik menuet” onun ilk əsərləridir.
Ravelin
yaradıcılıq yolu bir neçə dövrə bölünür.Burada 2 böyük mərhələni qeyd edək:
1-ci
dünya muharibəsi (1914) və muharibədən sonraki dövr.1910-14 cü illərdə Ravel müxtəlif
janrlara müraciət edir. . “İspan saatı”(1907) operası, “Adelaida”(1911),
orkestr üçün ispan rapsodiyaları, simli kvartet, f-no əsərləri- “Suyun oyunu”,
“Gecə kabusu” , “Uşaq və möcüzə” opera-baletinidə yazmışdır.1928 ci ildə Şah əsəri
sayılan –“Bolero” əsərini yazır.Əsər məşhur rəqqasə İda Rubenşteynin sifarişi
ilə yazılıb.Burada bəstəkarın bir simfonist kimi bütün gözəl xüsusiyyətləri
özünü büruzə verir.Həmçinin “Florianın yuxusu”,”Dafnis və Xloya” baletləri və
s.əsərlər yazmışdır.
Kristof Villibald Qlyuk
(1714-1787) Bilet №7,11,12,13,17,21
Qlyuk
musiqi klassiçizmin məşhur nümayəndələrindəndir.Bəstəkarın fəaliyyəti 3 yerə
bölünür.
1.İslahatdan
əvvəli dövr.( “Aktarsırks”(1741), “Demetriy”(1742), “Demefont” (1742)).
2.Vyana
ilə bağlı islahatlar.(“Orfey” operası, “Alsesta”(1767),”Paris və Elena”(1770)
operaları meydana gəlir.
3.Parislə
bağlı islahat dövrü 1743 ildə Parisdə başlayır.4 opera yazır.”İfiqeniya Avliddə”(1774),
“Armida”(1777), “İfiqeniya Tavriddə”(1779), “Exo və Narsis”(1779).
Qlyuk
Fransız İtalyan opera sənəti mükəmməl mənimsəyir,həm seriya həmdə komik opera
yazır.
“Orfey”
operasında 1-ci şəkildə “Çobanların xoru” üç dəfə təkrar olunur.Qlyukun
operalarında xorun roluda artır.Xor qəhrəmanlarla birlikdə həyəcan keçirir öz
münasibətini bildirir.Orfey operası 1762-ci ildə yazılmışdır.bu opera qədim
Yunan əfsanəsi sujeti altında yazılıb.Opera 3 pərdəlidir.1 və 3 pərdə işiqlı
dünyadan,2 pardə isə qaranlıq və axirətdən bəhs edir.Operanın musiqi
dramaturqiyası çox təbii inkişaf edib.
Friderik Şopen (1810-1849) Bilet № 10,11,12,23
F.Şopen
–dahi pianoçu,Polşa klassik musiqisinin banisi kimi daxil olmuşdur.Şopenin vətəni
Polşadır.Uşaqlıq və gənclik illərini burada keçirən Şopen ömrünün sonuna kimi
Fransada yaşamışdır.Şopen nə opera nədə simfoniya yazmışdır.Onun bədii
obrazları yalnız f-no ilə məhdudlaşırdı. Bu səbəbdən
onu çox zaman «fortepianonun şairi» adlandırırlar.Şopenin yaradıcılığı List,Vaqner,Debüssi və sr. Bəstəkarlarının
yaradıcılığına öz təsirini göstərmişdir.Şopenin f-no üçün 2 koncert, 3 sonata,4
ballada,1 fantaziya,21 polonez,21 noktürn,27 etüd,58 mazurka,4 expromt,24
prelüd,18 vals,4 skerco,tarantella,barkarola bəstələmişdir.Onun prelüdları əslində
yeni bir janrdır.Şopendə öz oreludlarını Baxın fuqa və preludları təsiri
altında yazıb.Şopenin 58 mazurkası vardır.Onun mazurkalarında bəstəkarın
Polşa xalq musiqisi ilə bağlılıq dahada
aydın hiss olunur.21 polonez mühim yer tutur.Bu polonezlərdə Vətən həsrəti hiss
olunur.Polonezləri bəstəkar poetik təbiətli f-no pyeslərinə çevirir.Şopenin
valslarıda mazurkaları kimi müxtəlifdir.Şopenin bir bəstəkar kimi nəaliyyətləri
milli məktəblərin inkişafına təsir göstərmişdir.
Klod Debüssi (1862-1918) Bilet
№ 10,12,14,25.
Debüssi
yaradıcılığı Avropa musiqi tarixində yeni və maraqlı bir səifədir.Debüssinin
simasında fransız musiqi impressionizmi öz görkəmli nümayəndəsini
tapmışdır.90-cı illərdə Bəstəkar f-no üçün çoxlu əsərlər yazır.”Berqamo
suitası”,”Kiçik suita”,”Noktürnlar”bu illərin ən önəmli əsərləri sayılır.
Həmçinin
Debüssi 90-cı illərdə “Pelleas və Melizanda” operası üzərində işləməyə
başlayır.Operanın premyerası 1902-ci ildə olur.Əsər M.Meterlinkin eyniadlı
dramı əsasında yazılmışdır.1900-18 ci illərdə Debüssi musiqi tənqidçisi kimi fəaliyyət
göstərir.1-ci dünya muharibəsinin təsiri altında o,bir sira patriotik əsərlər
yazır.Onlardan-“Qəhrəmana laylalar”,”Ağ və qara”,”fransa odası”,”Janna Dark”
kantatalarını misal göstərmək olar.Çox gözəl pianoşu olan Debüssi omrü boyu
f-no musiqisinə, müxtəlif janrlara müraciət edir.”Uşaq aləmi”, “Oyuncalarla dolu
yeşik”, “Altı antik epiqraf”, “12 etüd” və sr.əsərləri göstərmək olar.Debüssi-“Dəniz
simfoniyası”,”Mandolina”,”ariyettalar”,”Ay işığı”,”Balkon”,”Fəvvarə önündə”,”Axşam
harmoniyası vokal əsərləridə vardır.
Volfqanq Amadey Motsart (1756-1791)Bilet №10,16,20,21,22,23,24,25,26
Volfqanq Amadeus Motsart – dahi Avstriya bəstəkarı, Avropaklassik musiqisinin ən nüfuzlu nümayəndələrindən
biri. Motsart bəstəkarlıqla yanaşı, eyni
zamanda mahir skripkaçı, klavesin və orqan ifaçısı və dirijor da olmuşdur. Yaratdığı 600-dən çox əsəri simfonik, konsert, kamera, piano, xor kimi klassik musiqi janrlarının ən yüksək zirvələrində qərarlaşıb.
Onun əsərləri dünyanın ən nüfuzlu orkestralarının konsert reperturlarının
ayrılmaz parçasını təşkil edir.Motsarın ömrünün qısa olmasına baxmayaraq dünya
musiqi tarixinin qızıl fonduna daxil olan əsərlər yaratmışdır.Bunlardan-“Fiqaronun
toyu”,”Don Juan”,”Sehrli fleyta” kimi operaları,si minor(40),do major(41)
simfoniyalarını,orkestr üçün yazılmış “Serenada əsərini göstərmək olar.Motsart
41 simfoniya,33 serenada bəstələmişdir.
q-moll simfoniyası bəstəkarın yaradıcılığında mühim
yer tutur.4 hissədən ibarətdir.Onun 1-ci hissəsi sonata-allegrosu formasında
yazılıb.Motsart musiqi tarixinə opera janrının reformatoru kimi daxil olmuşdur.
1.Motsart operada drama deyil,musiqiyə üstünlük
verir.
2.Bəstəkarın librettoya münasibəti fərqlidir.O
Librettoda lakoniklik,spesifiklik qanunauyğunsuzluqlardan kənara çixmamağa
tələb edir.
3.Bəstəkar hesab edirdiki müxtəlif opera
janrlarında yazan bəstəkarlar, hər bir janra digər janrlara xas olan
elementləri daxil etməliodir.Məsələn Onun Buffa üslubunda yazılmış “Fiqaronun
toyu” operasında seriyanın elementləri daxil edilmişdir.Motsart bütün opera
üslublarına müraciət etmişdir.
Seriya(ciddi) operalarından- “Mitridat”, “Lutsiy
Sula”,”İdomeney”,”Titin mərhəməti”.
Zinqğpil(komik)-“Basiyen və Bastiyenna”,”Sehrli fleyta”,
Buffa(komik)-“Yalançı sadəlövh qız”,”Bütün qadınlar belə edir”, “Fiqaronun
toyu”-1786 ildə yazılıb.Opera Bomarşenin triloqiyasının 1ci hissəsinin sujeti əsasında
yazılmışdır.Əsərin qəhrəmanı Fiqaro özünün “Kavatina” və ariyalar ilə
xarakterizə olunmuşdur.
“Sehrli fleyta” operası(1791) fəlsəfi etik və humanist məzmuna malik
nağıldır.Əsərin ideyası xeyrin şər üzərində qələbəsi dayaqlanır.
Rixard
Vaqner (1813-1883) Bilet
№20,28,29,30.
R.Vaqner-ən görkəmli şəxsiyyətlərdən biri,cəsarətli novator,xüsusilə
opera janrının təbiətini dəyişmiş bir bəstəkar kimi daxil olmuşdur.O görkəmli
dirijor,ictimai xadim,musiqi tənqidcisi kimidə fəaliyyət göstərirdi.O Opera
janrının islahatçısı kimi tanınır.Vaqnerin cəmi 13 operası vardır.Bunlar-“Parilər”,”Qadağan
olmuş məhəbbət” və “Riyensi” operalardır.Bəstəkra bu əsərlərində ənənəvi opera
quruluşundan istifadə etmişdir.Sonraki operalarını Vaqner XIX əsrin 40-cı illərində
yazmışdır.Bunlardam“Kabus””ucan Hollandiyalı”(1841),”Tanqeyzer”(1845),”Loendrin”(1848)operalarıdır.Şeksprini
komediyasına əsaslanmış-“Qadağan olunmuş məhəbbət”,E.Bulver-littonun romanı əsasında
yazılmış “riyensi”operalarıdır.Öz opera islahatını bütünlüklə həyata keçirtdiyi
operalar sırasında _”Tristan və İzolda”(1865),”Nibelunqun üzüyü” və son operası
olan “Parsifal”(1882) operasını misal göstərmək olar.
“Fransız altıları”.
Altılar
qrupu 1914-18-ci illərdə 1-ci dünya müharibəsindən sonra yaranmış və 1930-cu
ildə ortalarında mövcud olmuş fransız bəstəkarlar birliyidir. Bu birliyə 6 bəstəkar
daxildir: Lui Dürey, Darius Minyo, Artur Oneqqer, Jorj Oriq, Fransis Pulenk və
Jermen Tayfer daxildir.Bu qrup yarandığı zaman onların dostluqdan başqa heçbir
niyyətləri yox idi. Bununla belə altıların birləşdirən amillərdə vardı.Bu
novatorluğa olan meil, kompaozisiya prinsipi axtarışları,bəzi ümumi baxışlar
idi.onlar antiromantik əhval-ruhiyyədəidilər.Açıq emosional çıxışlara qarşı
idilər.
Klassicizm
Klassicizm-latınca
nümunəvi deməkdir.XVII –XVIII əsrlərdə cərəyan edən üslubdur.Klassicizm inkişafında
ən yüksək mərhələ Vyana Klassik məktəbinin nümayəndələri-Haydn,Motsart,Bethoven
adı ilə bağlıdır.Vyana klassik məktəbi üçün səciyyəvi olan əsas forma
sonata-allegro formasıdır.Bu Bəstəkarların yaradıcılığında 4 hissəli
sonata-simfonik silsilənin klassik modeli formalaşır.1-ci hissə-sonata
allegrosu,2-ci hissə ağır,lirik,3-hissə-menuet,4-cü hissə isə cəld
templi,rondoyabənzər final.
İmpressionizm
İmpressionizm (fr. impressionisme,
impression - təəssürat)- XIX əsrin 60-70-ci illərində Fransada
təşəkkül tapmış incəsənət cərəyanı. Ədəbiyyatda impressionizm geniş mənada XIX əsrin
son rübündə yaranmış, müxtəlif əqidə və yaradıcılıq metoduna malik yazıçıları
birləşdirən üslub, məhdud mənada isə XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərində
dekadentliyə meyl göstərən cərəyandır. Dəqiq düşünülmüş formanın olmaması, ani
təəssüratların ötəri, lakin daxili vəhdət və əlaqədə verilməsi impressionist
üslubun səciyyəvi cəhətləridir. Təhkiyənin ilk təəssürat, təsadüfi detallar üzərində
qurulmasına baxmayaraq, o, özünün "dolayı" həqiqəti ilə bu və ya digər
hekayətə qeyri-adi parlaqlıq verir.
Romantizm.
Romantizm
cərəyanı Avropa incəsənətində XVIII əsrin sonu, XİX əsrin əvvəllərində meydana
gəlmiş bir cərəyandır.onun meydana gəlməsi XVIII əsrin axırlarında Fransa
inqilabının nəticələrindənAvropa əhalisinin narazılığı ilə bağlı idi. Romantiklər
lirik-psixoloji obrazların təsvirinə böyük önəm verir, daha çox şirin xəyallar
aləminə baş vururdular.Onların yaradıcılığın-
da tənhalıq
mövzusu üstünlük təşkil edir, əsərlərin böyük hissəsi avtobioqrafik xarakter
daşıuır.
Romantiklər
kişik instrumental pyeslərə-f-no miniatürlərinə daha çox maraq göstərmişlər.Buraya
“ sözsüz mahnı” , noktürn, vals, mazurka, prelüd daxildir.Bu mənada Şopenin 24
prelüd, Şumanın “Uşaq sahnələri”, Listin “Səyahət illəri” əsərləri yada salmaq
mümkündür.
kimi
yozurduş Onun simfoniyalarında əsas dramıtılıji ağırlıq 1-ci və sonuncu hissəyə
düşür.2-co hissə hadisələrin lirik və ya faciəvi ospektini verir.3-cü məişət lövhəsidir.
Verizm.
İtalyanca
Vero-həqiqi deməkdir.XIX əsrin sonu İtalyan ədəbiyyatı və incəsənətində meydana
gəlmiş bir cərəyandır.həmçinin bu cərəyan İtalyan operalarına təsir etməyə
başlayır.İtalyan Versit bəstəkarlar sadə insanların həyatını, kən məişətini təsvir
etməyə başlayır.Operaların əsas qəhrəmanları kəndlilər, ticarətçilər olur.Bəstəkarlar
yığcam oratoriyalardan istifadə edirlər.məs.Puççini bu cərəyanın parlaq nümayəndələrindən
biridir.
XVII əsr instrumental
musiqisi.
Uzun
illər instrumental musiqi 2-ci dərəcəli rol oynadığına görə həmişə vokal
musiqisini müşayiət edib.XVII əsr musiqisində müxtəlif formalı solo və
kollekbio səviyyəsinin yüksəldiyi nəzərə çarpır.Filarmoniya cəmiyyətləri
yaranır.Bununla əlaqədar olaraq yeni koncert və sonata janrları inkişaf
edir.XVII əsrin sonu XVIII əsrin 2-ci yarısına qədər orqan aləti bütün musiqi
alətlərin kralı hesab edilirdi.Orqan musiqisinin yetkinləşib son dərəcə qüvvətlənərək
parlaq zirvəyə çatdığı ölkə Almaniya olmuşdur.
Musiqi bir incəsənət növü
kimi.
Musiqi
incəsənətin bir növüdür.İncəsənət deyildikdə rəssamlıq, heykəltaraşlıq, kino, rəqs
və sr.sənət başa düşülür. İncəsənət növləri-həm ümumi həmdə xüsusi olur.
Musiqi
bütün bəşəriyyət tarixi boyu ictimai ideya daşımış, mədəni tərbiyəvi rol
oynamiş,qüvvətli təbliğat və təşkilat vasitəsi olmuşdur.Musiqi 3 əsas sahəyə
bölünür:1.Vokal-instrumental musiqi(mahnı,romans,kontata və s.)2.Teatr
musiqisi-( opera, operetta, bale,kontata və sr)3. İnstrumental musiqi-(sonata,
koncert,simfoniya,trio,kvartet və sr.)İntreumental musiqidə 2 hissəyə bölünür:1.Programlı-tarixi sujet əsasında
yazılan musiqiyə deyilir.
2.Proqramsız-Sırf instrumental və
ya simfonik orkestr üçün yazılan musiqiyə deyilir.
Yeni Vyana məktəbi.
Yeni
Vyana məktəbi XX əsrin əvvəllərində meydana gəlmiş musiqi axınıdır. Şönberq və
onun şagirdlərinin Vyanada formalaşan yaradıcılıq birliyidir.Yeni Vyana məktəbi
XVIII əsrin 2-ci yarısı üçün universal olduğu kimi, onun yaratdığı kompozisiya
prinsipləri də XX əsr musiqisinin universal qanunlarına çevrilə bilər.A.Berq,
X.Eysler, A.Vebbernin adlarını çəkmək olar.Əslində Yeni Vyana məktəbi Bəstəkarlarının
yaradıcılıq axtarışları bir çox görkəmli bəstəkarlar tərəfindən qəbul edilmədi
və o musiqi tarixində “Yeni musiqi”-nin istiqamətlərində biri kimi tanındı.
Комментариев нет:
Отправить комментарий